:: Roze bedjasje ::

De lange winteravonden haak ik heerlijk weg bij het haardvuur!

Tijdens de overgang van oud naar nieuw haakte ik het “Alles is haken – vest” van Saskia Laan. Ze schreef het patroon uit in haar boek “Alles is haken”.

Afbeeldingsresultaat voor alles is haken saskia laan

Op haar website, Saskia Laan Haakster, vind je bovendien het aangepaste gratis patroon via de link Vest Variant.

:: Enkele tips ::

  • Ik haakte mijn bedjasje met 10 bollen Schachenmayr Baby Smiles Bravo Baby 135. De anti-allergische wol heeft haakdikte 4 mm, maar ik ging aan de slag met haakpen 5 mm omdat ik vrij vast haak.
  • De opzetlossen voor het vest en de mouwen haakte ik met pen 6 mm.
  • Ik heb maat small en startte met 60 in plaats van de in het patroon aangegeven 72 lossen.
  • Ik denk dat er in het boek een drukfoutje staat. Volgens mij haak je na toer 6 niet toer 7b zoals op pagina 101 staat aangegeven. Je haakt toer 7a (= 1 beginlosse, 1 half stokje in elke steek). Je herhaalt toer 6 en 7a tot aan de armsgaten. Pas vanaf de armsgaten wissel je toer 6 en toer 7b af.
  • Hoewel het patroon dit anders aangeeft, liet ik de keerlossen wèl meetellen als eerste steek.
  • Als afwerking haakte ik een dubbele rand. Ik haakte eerst 2 toeren vasten “van het vest weg”. Daarna haakte ik “naar het vest toe” in de “gaatjes” van de rand  *1 vaste, 3 lossen* als eerste toer en *1 halve vaste op de vaste en 2 vasten rond de 3 lossen* als tweede toer. Het tweede randje heb ik met onzichtbare steekjes vastgenaaid aan het vest.

Ik stak heel wat op van de Facebookgroep “Alles is haken”. Toch wel een aanrader voor wie met de dit en andere patronen uit het boek aan de haak wil!

Een speciaal woordje van dank voor de lieve verkoopster van Véritas die mij heel geduldig een passende knoop voor mijn bedjasje hielp uitzoeken…

Klinkt dit project je als muziek in de oren? Na het bekijken van onderstaande link ben je vast niet meer te houden :)))

Alles is haken – vest

Follow my blog with Bloglovin

13 gedachtes over “:: Roze bedjasje ::

    1. Het was inderdaad de bedoeling het roze vestje wat langer te maken, maar, er is een verklaring voor… Ik kocht de wol, heel zuinig, een poosje geleden in de uitverkoop en vond tijdens het haken niet meteen extra bolletjes van hetzelfde bad… Het vestje werd dus iets korter dan ik had gewild. Ik ben nu bezig aan een zwart “Alles is haken” -vest en heb mijn voorzorgen genomen ;)))

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

